Jak zaplanować podróż na własną rękę? Krok po kroku - mój sposób

Często znajomi pytają mnie, jak to robię, że planowanie wyjazdu sprawia mi taką radość, a także, że się nie boję i nie gubię we wszystkich rzeczach, które trzeba załatwić w związku z podróżą. Niektóre osoby, na myśl o przygotowaniu wyjazdu, automatycznie zaczynają się denerwować lub nie wiedzą, od czego zacząć. Chciałabym pokazać, że planowanie może być prawdziwą przyjemnością, nie jest czymś skomplikowanym, a także, że każdy bez problemu potrafiłby ustalić swój plan działania związany z podróżą oraz go zrealizować. Potrzeba nam do tego odrobiny kreatywności, a także cierpliwości i przede wszystkim odwagi, która popchnie nas w stronę decyzji o wyjeździe.





Mój sposób na zaplanowanie podróży.



1. Przede wszystkim musimy określić, gdzie pojedziemy i w jakim terminie chcemy zorganizować nasz wyjazd. Są to rzeczy podstawowe, które są nam niezbędne do dalszego planowania.


2. Czas na zaplanowanie rzeczy, które musimy zorganizować w związku z naszym wyjazdem. Zapisujemy wszystko po kolei na kartce.
  • Dojazd (samolot, autobus itp.)
  • Hotel
  • Transfer z lotniska i na lotnisko
  • Środki na życie
  • Dodatkowe atrakcje
3. Jeśli wiemy już, gdzie i mniej więcej, kiedy chcemy spędzić nasze wakacje, a także mamy już listę punktów do zrealizowania, musimy zastanowić się nad tym, jak w dane miejsce dojedziemy.


Samolot

Biletów wyszukuję zazwyczaj na Skyscanner. Z Polski, do wielu miejsc na świecie, latają tanie linie lotnicze takie jak WizzAir czy Ryanair. Bilety lotnicze zazwyczaj są najtańsze na 5 miesięcy przed wylotem. Rada dla osób, które tak jak ja lubią podróżować tanio: czasem lepiej dopasować swoją podróż do samolotu, niż samolot do podróży. Zawsze, gdy planuję swój wyjazd, sprawdzam na stronie, w którym miesiącu są najtańsze bilety lub jeśli interesuje mnie konkretny miesiąc, dobieram dni tak, aby bilety były najtańsze. Często linie lotnicze robią promocje, gdzie można kupić bilet w bardzo atrakcyjnej cenie. Najlepszym sposobem na upolowanie okazji, jest śledzenie przez jakiś czas lotów, a także wyuczenia się, kiedy ceny biletów tanieją, a kiedy drożeją.


Polski Bus

Obecnie autobusy te dojeżdżają do wielu europejskich miast w bardzo atrakcyjnych cenach. Bilety najtańsze są na 2-3 miesiące przed planowaną podróżą. W obie strony można zapłacić nawet jedyne 100 złotych.


Oczywiście istnieją także inne możliwości dojazdu, na przykład inni przewoźnicy, pociągi lub dojazd samochodem.



4. Czas, aby rozejrzeć się za noclegiem. Żeby znaleźć odpowiednie lokum, przeszukuję stronę booking.com. Właściwie jest to rzecz, którą proponuję załatwić przed samym wyjazdem. Warto się jednak trochę rozejrzeć, popatrzeć na hotele w interesującej nas lokalizacji, a także sprecyzować nasze wymagania pod kątem noclegów. Weźmy pod uwagę, że na naszym wyjeździe, będziemy prawdopodobnie w większości czasu poza hotelem. Ceny są najlepsze na tydzień przed samym wyjazdem. Hotele obniżają ceny nawet o 50%. Żeby sprawdzić orientacyjny koszt, zawsze sprawdzam datę na kilka dni do przodu od momentu przeglądania ofert. Wiem wtedy mniej więcej jaką cenę proponuje dany hotel podczas last minute.



5. Teraz musimy zastanowić się nad tym, jak dotrzemy z lotniska/dworca do miejsca zakwaterowania. Trzeba wziąć pod uwagę, że tanie linie lotnicze, często przylatują na lotniska oddalone od miast. Możliwości dojazdu są różne, tak samo, jak różne są ceny. W wielu miastach Europy możemy spotkać się z polskimi przewoźnikami transportujących z i na lotniska, którzy dodatkowo poopowiadają nam o mieście. Z niektórych lotnisk, odjeżdżają bezpośrednio autobusy lub pociągi, które dowiozą nas do interesującego nas miejsca. Trzeba po prostu szukać, szukać i jeszcze raz szukać. Dworce autobusowe znajdują się zazwyczaj w centrum miast i nie stanowi to większego problemu. Jeśli lotnisko jest jednak bliżej, warto zorientować się, czy da się dojechać stamtąd komunikacją miejską (zakładając, że odwiedzamy oczywiście miasto).

Warto też przed wyjazdem zastanowić się jak dotrzemy na lotnisko/dworzec, z którego wyruszymy w naszą podróż, a także jak z niego wrócimy, kiedy nasz wyjazd dobiegnie końca.


6. Pora na to, żeby oszacować, jaką kwotę chcemy zabrać ze sobą na wyjazd. Wszystko zależy od tego, jakie codzienne wydatki planujemy podczas naszej podróży - czy każdy członek rodziny dostanie od nas pamiątkę? czy będziemy jeść na mieście? czy może zdecydujemy się na samodzielne gotowanie? Wszystko zależy od naszego indywidualnego podejścia - na ile nas stać, czy lubimy wydawać pieniądze, czy może raczej oszczędzamy. Jako przykład: na swoje ośmiodniowe wakacje w Grecji, zabrałam ze sobą ok.100 euro (samodzielnie gotowaliśmy, dlatego zakupy były koniecznością każdego dnia; pamiątki mniejsze i większe, które miały być ograniczone, a wyszło jak zawsze; dwa razy obiad zjedzony na mieście; wypożyczenie quada; własne przyjemności takie jak słodycze, alkohol). Moim zdaniem, można by tę kwotę nieco ograniczyć bez problemu. Pamiętajmy jednak o tym, że lepiej wziąć ze sobą więcej pieniędzy i przywieźć z powrotem do domu, niż wziąć za mało i mieć problem, że na coś brakło.



7. Nadchodzi najprzyjemniejszy punkt całego planowania - zbieranie informacji o miejscu! Czyli: przeglądanie internetu, a także przewodników. Jednym zdaniem: zaznaczenie wszystkiego, co chcemy zobaczyć i zwiedzić. Robimy listę miejsc do zobaczenia, przy tych ważniejszych stawiając gwiazdkę lub zaznaczamy w naszym przewodniku kolorowymi karteczkami. To czas na to, aby ustalić, w jakim obszarze będziemy się poruszać, zwiedzać; czy interesuje nas także zwiedzanie dalszych miejsc.



8. Na dodatkowe atrakcje, odkładamy osobne środki. Jeżeli jest to wycieczka, zaplanowana jeszcze przed przyjazdem, warto kupić bilety wcześniej, jeszcze przed wyjazdem. Często rezerwując takie wycieczki przez internet, dostajemy dodatkowe zniżki. Jeśli jednak planujemy rozejrzeć się za różnymi tego typu atrakcjami już na miejscu, warto także pamiętać, żeby zabrać ze sobą dodatkowe fundusze.



9. Wszystko mamy wstępnie przejrzane, czas na to, aby zrobić wstępny kosztorys. Przy wszystkich punktach naszych spraw do załatwienia związanych z wyjazdem, piszemy ceny, które chcemy przeznaczyć na nasz wyjazd (ceny można zapisywać w widełkach, często się zdarza, że dana rzecz może kosztować nieco więcej, warto więc wziąć to pod uwagę).



10. Wyjazd zaplanowany. Musimy zacząć realizować zaplanowane przez nas punkty. Jako pierwszy załatwiamy transport, ponieważ bardzo często, im bliżej terminu wyjazdu, tym bilety są droższe. Kolejna sprawa to transfer z/na lotnisko (często można kupić bilety lub zrobić rezerwację przez internet, cena jest dość często wtedy niższa, niż załatwianie tego na miejscu). Następne są dodatkowe atrakcje, na przykład zorganizowana wycieczka z biurem. Jeśli zależy nam na hotelu w dobrej cenie, warto szukać na kilka dni przed wyjazdem. Hotele oferują wtedy często pokoje last minute w bardzo niskich cenach. Środki na życie, to właściwie ostatnia rzecz do zrobienia. Wymienić pieniądze możemy nawet na ostatnią chwilę, warto jednak zrobić to 2-3 dni wcześniej, dla spokoju ducha, wiedząc, że wszystko mamy już załatwione.



Nie pozostaje nam nic innego, jak czekać na nasz upragniony wyjazd. Wszystko zaplanowane, zorganizowane, możemy jechać!

Myślę, że dużym ułatwieniem, aby zaplanować jakikolwiek wyjazd, jest zapisanie właśnie wszystkiego w punktach. To z pewnością ułatwi nam zorganizowanie każdej wycieczki.

Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Ja jeśli chodzi o samoloty to wyszukuję bezpośrednio na stronie przewodników:) np ryanair :) I też korzystałam parę razy z booking com, ale zazwyczaj wybieram Airbnb - wychodzi taniej jak się jedzie większą paczką:) Pozdrawiam serdecznie!:)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy i przede wszystkim przydatny post. Od razu widać, że jesteś zaradną i samodzielną osobą. Świetnie się orientujesz w przygotowaniach do podróży, już wiem do kogo zwrócę się w razie potrzeby po radę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja od dawna mega bym chciała wybrać się w podróż na własna rękę, ale ciągle coś staje mi na przeszkodzie, najbardziej chodzi o to że nie potrafię zaoszczędzić pieniędzy i każdy zarobiony grosz natychmiast zostanie wydany :/ Dlatego może moje życie jest tak ubogie ostatnio w podróże :( Gdy byłam mniejsza rodzice zabierali mnie na wycieczkę po całej Europie i tyle co ją widziałam .. Jednak po tym poradniku mam motywacje by odłożyć pieniądze i wybrać się gdzieś za granicę, najlepiej z pięknymi widokami ❤ buziaki, pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam problem z zaoszczędzeniem pieniędzy, dlatego od jakiegoś czasu mam słoik, do którego co jakiś czas wrzucam kilka złotych i zbieram na wakacje 2018 :) Dobra sprawa. Życzę Ci, żeby udało Ci się w najbliższym czasie gdzieś pojechać, bo podróże są cudowne! <3

      Usuń
  4. Świetny post. Bardzo pomocny dla początkujących podróżników.

    OdpowiedzUsuń
  5. Post jest wręcz idealny dla początkujących podróżników. Szkoda że ja nie jestem fanką podróży.
    http://take-a-pencil-and-draw-world-of-race.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Planowanie to wielkie wyzwanie, sama chyba nigdy nie musiałam od A do Z czegoś planować, jednak w tym roku chciałabym wyjechać gdzieś. Polski Bus to niesamowita okazja do zwiedzenia Polski za grosze. Nie raz słyszałam o przejazdach, które mają po 300 kilometrów i płaci się na przykład 20 zł :) W porównaniu z pociągiem - grosze. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajne porady:) Na pewno będą bardzo przydatne przy planowaniu kolejnych wakacji:) Pozdrawiam
    www.kobiece-inspiracje.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatne wskazówki! Zazdroszczę ciekawych podróży :)
    http://altealeszczynska.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wprawdzie nie wszystkie te miejsca udało mi się odwiedzić. Jestem typem zbieracza, lubię przewodniki z miejsc, gdzie się wybieram, ale także tych, które mnie interesują :) Z tych miejsc, które widać na miejscu, byłam na Zakynthos i w Berlinie. Na Krecie była moja mama, wycieczka do Paryża dopiero przede mną, a Barcelona mi się marzy, ale na razie nie planuję wyjazdu.

      Usuń
  9. Świetne porady. Z pewnością bardzo przydatne dla podróżnych :) bardzo fajnie je opisałaś

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla osób, które zaczynają samodzielnie planować swoje podróże to świetny poradnik! Można też odwiedzać portale, które publikują oferty promocji różnych operatorów np. fly4free.pl :)
    Pozdrawiam!

    www.cheapholidayperfectstay.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie wyobrażamy sobie by ktoś za nas decydował co zwiedzamy i ile, dlatego kochamy samodzielne podróże! Strach przed nieznanym już dawno zamieniliśmy w fascynacje przed nowym!

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzięki za fantastyczne porady!

    OdpowiedzUsuń
  13. Kurde, ale trafiłaś z tym postem! Sama wraz z chłopakiem chce się wybrać na wakacje gdzieś za granicę ale nie miałam kompletnie pomysłu jak zorganizować ten wyjazd i pewnie bym się pokusiła na jakieś biuro podróży czy coś w tym stylu, choć na pierwszy taki samodzielny plan wyjazdu nie wiem czy też jestem gotowa :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja chciałabym zwiedzić Polskę ;) Niektóre miasta są bardzo urokliwe <3

    OdpowiedzUsuń
  15. świetny post,na pewno będzie ogromną pomocą dla osób planujących jakąkolwiek podróż,wszystko super opisałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo pomocny i ciekawy wpis ! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciekawy post, na pewno dla początkujących to dobry poradnik. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wreszcie naprawdę przydatny post w internecie tego trzeba było :D

    Zapraszam do siebie

    http://prostaprostotablogspot.blogspot.com/

    obserwuję :*

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja zawsze bardzo lubiłam planować swoje podróże :) Kiedy miałam 17 lat razem z moją przyjaciółką wyruszyłyśmy w podróż autostopem do Barcelony. Pewne rzeczy zaplanowałysmy, pewnych nie byłysmy w stanie przemysleć. Ale i tak wspominam ten czas jako jeden z najfajniejszych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej super! Ja chyba nie jestem gotowa na taką podróż autostopem, zwyczajnie się boję, a jest to na pewno super przygoda i oszczędność pieniędzy :) Może kiedyś się odważę.

      Usuń
  20. Świetny post mam nadzieje ze juz niedługo mi się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Podróżuje od jakiegoś i bardzo się ciesze ,że trafiłam na Twojego bloga :) Bardzo pomocny post i skorzystam z Twoich porad ! Dziękuje

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz! Motywuje mnie on, do dalszego tworzenia! :)

Popularne posty